luni, 19 ianuarie 2009

Mărturii inedite...

(din scrisoarea primită ieri de la un bun prieten şi coleg Mircea Rusu Viorel, adresată nouă, colegilor cantemirişti)

...imi cer scuze că-ndrăznesc să atac un subiect prea mare pentru mine, dar, azi când m-am trezit am primit o veste cutremuratoare : a murit nemuritorul Grigore Vieru...

În 1982, când m-am mutat de la Medgidia la Mihai-Bravu, am lăsat în urmă câţiva prieteni. Unul dintre aceştia a fost şi instructorul cineclubului Casei Pionierilor, cel care asigura şi sonorizarea sălii de spectacole a Casei de cultură a sindicatelor, cel ce m-a învăţat să fac film.

Datorită lui am învăţat atât de mult, într-un timp atât de scurt, încât filmele realizate de mine mi-au adus foarte multe premii şi invitaţii la festivaluri naţionale şi regionale, inclusiv solicitarea din partea tatălui lui Piţu Maci [n.e. coleg cu noi] de a mă muta la Casa Centrală a Armatei din Bucureşti. Acestui om, pe numele său Echim Ionel, îi datorez şi înregistrarea a doua super-spectacole ale lui TUDOR GHEORGHE susţinute la Medgidia.

Aici am vrut să ajung...

Tudor Gheorghe, cu talentu-i neegalat, imitând vocea şi dicţia poetului Adrian Păunescu, ne deschidea mintea către poetul GRIGORE VIERU, despre care spunea atunci (redau din memorie): „poet român,... contemporan cu noi, dar... deocamdată... nu în graniţele teritoriale ale României...” (prin punctele de suspensie încerc să redau pauzele în vorbire care dădeau o şi mai mare greutate spuselor...)

Cântecele lui Tudor Gheorghe mi-au „înfipt” în memorie frumuseţea şi adâncimea sensurilor din versurile marelui poet patriot Grigore Vieru... dar şi... ale marelui poet Adrian Păunescu...

Nu ştiu unde fac poeţii trecerea de la Mama-mamă la Patria-mamă sau Limba-mamă...

Cu voia voastră, din memorie - care nu-i perfectă - am să-ncerc să redau câteva versuri puse-n strună de Marele Tudor, cel contemporan cu noi, care mi-au marcat trăirile, viaţa, de atunci şi până astăzi...

„Tare necăjită ai fost mamă,

Iarnă, vară, orice timp trecând,

Cât era de frig sau de căldură,

Tot desculţă te-am văzut umblând...

N-ai purtat o haină mai ca-lumea,

O scurteică veche doar aveai,

Dar şi pe aceea totdeauna

Numai câteodată o-mbracai...;

Ochii tăi ardeau că două stele,

Le mai văd luminile şi azi,

Boabe mari de lacrime ca rouă

Le ştergeai cu mâna pe obraz...;

Tot aşa te ştiu, de când ţin minte,

Pe picioare-ai mers, la drum, mereu,

Nici în car nu te suiai de teamă

Boilor să nu le fie greu...;

Ce păcat că n-ai trăit măicuţă,

C-ai plecat fără de timp în lut,

Ce pantofi ţi-aş fi adus acuma

Şi ce haina, azi, ai fi avut...”

Şi...

„Măi, soldat de grăniceri

De dincolo de hotar,

Aş veni la piept să-ţi sar

Ca noi, frate, suntem veri

Maicele sunt surori,

Maritate-n două părţi,

Iară noi trăim pe hărţi,

Vere cum să mă omori?!

Te-am pierdut,

Mi te-au furat,

Cin-sa mi te dea-napoi,

Şi tot tu să tragi în noi,

Frăţior înstrăinat...”

... Îndrăznesc să vă invit, când timpul vă permite, să vă aruncaţi privirea pe safirele creaţiei lui Grigore Vieru; redau mai jos câteva titluri ce le găsiţi pe Google...

(Cu siguranţă, dacă nu le ştiţi deja, găsiţi şi cele două cântece, ale căror versuri am încercat să le redau...)

Tămâie şi licheni

De unde

Ruşinosul proverb

Oglinda clipelor

Un secol grăbit

Pentru ea

Trei culori

Iubito

M-a strigat cineva?

Pădure, verde pădure

Vreau să te văd

E-o linişte iubirea?

Joc de familie

Omul duminicii

Limba romană

Zmeul şi nunta

Banii

Să mergi frumos

Salvaţi-vă prin limba

Puişorii

Biblioteca de rouă

Ca prima oară

Formular

Mişcarea în infinit I

La Mănăstirea Căpriana

Pictează-mi o mirişte

Ceaţă caldă

Cuvântul mama

Cum se spală ariciorii

La şcoala iepuraşilor

Mulţumim pentru pace

Două mere

Acolo pe unde...

Iartă-mă...

Câtă frică de singurătate ai

13 strofe despre mankurţi

Despre fericire

Această lună lină

A, iubite, a

Nu, nu mi-e totuna

Reaprindeţi candelă

Ascultă

Cad pe ape

Cămaşa ta e la fel

Autobiografică

În limba ta

Dorul şi limba

Ars poetică

Dacă eşti bărbat

Eminescu

Descrierea lacrimii

Aceştia suntem noi...

Singurătate

Sălbatecul

Mi-e dor de tine, mamă

Spre chipul tău

Am rupt acest trandafir

Cântare scrisului nostru

Cântec de dragoste

Cântec popular

Buzele mamei

Basarabie cu jale

Aşa este, frate...

Ah, tot mai liniştit mi-e verbul

Acasă

A căzut cerul din ochii tăi

Doina

Cântec basarabean

De ce-ai fi tristă?

Ocheanul

Făptura Mamei

RMV – 18 ianuarie 2008 -

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Evenimente...